Askim 2021.04.09                             

«De sætte sig matte; men atter fra Stolen springer der En og bestiger et Bord, han siger med rungende, vingede Ord:

”Forsamling giv Agt, jeg vil tale om Polen!”» (fra «Republikanerne», et dikt fra 1832 av Johan Sebastian Welhaven)

„Vi er i en noe irreversibel situasjon fordi vi er „et land som eies av noen fra utlandet.”

Polens statsminister Mateusz Morawiecki

(19. oktober 2017)

Adam Michnik, sjefredaktør i Gazeta Wyborcza.  skriver 23.03.2021 i Aftenposten Kronikk at det «kommer uglens skrik fra de illiberale regimene som har som mål å bygge ned de demokratiske institusjonene i Den europeiske union. Polen er et av disse regimene.»

Vi lar oss ikke lure at debatten i Aftenposten gjelder pressefrihet og demokrati i Polen og ikke kampen om tysk dominans i Sentral-Europa og økonomiske fordeler for Adam Michniks selskap Agora S.A.

Michnik presenterer seg selv som selve symbolet for «en fredelig overgang fra kommunistisk diktatur til et demokrati basert på frie valg.»

Er han virkelig det?

«Gazeta Wyborcza var et viktig symbol på denne gjennomgripende endringen – den første uavhengige dagsavisen mellom Elben og Vladivostok, fri fra sensur og politisk press.

Gazeta Wyborcza ble til som den polske, demokratiske opposisjonens stemme i valgkampanjen i 1989.» Første utgaven av Gazeta dukket opp mandag 8. mai 1989, mindre enn en måned før det banebrytende valget i Polen – det første noenlunde frie – valget i det kommunistiske landet. Gazeta Wyborcza var Solidaritets eiendel. Den startet praktisk talt fra bunnen av.

Kan Michnik svare på spørsmål om Gazeta? Hvorfor ble Gazeta Wyborcza fratatt Solidaritets merke? Hvorfor og hvordan ble den privatisert av Adam Michnik?

Gazeta Wyborcza er fortsatt Polens største daglige avis. Avisen er ansett som den mest innflytelsesrike og meningsdannende nyhetsavisen i Polen. Avisen dekker politiske, internasjonale og generelle nyheter, og er eid av Agora S.A., et gigantisk multimediakonsern. Markedsverdien til Agora overstiger for tiden litt over 300 millioner PLN (650 millioner NOK). For 20 år siden var det på topp med 12 milliarder PLN (25 milliarder NOK). Det at internett-boblen sprakk, og avsløringen av korrupsjonsskandalen i Rywingate og COVID-19-pandemien er de mest dramatiske øyeblikkene i Agoras aksjemarkedshistorie. Før Agoras debut på børsen oversteg den årlige inntekten fra reklamesalg i „Gazeta Wyborcza” 300 millioner PLN, (650 millioner NOK) som utgjorde nesten tre fjerdedeler av selskapets inntekter. Inntektene stammet for det meste fra offentlige annonser.

Med tap av politisk makt forsvant også de økonomiske fordelene. Adam Michniks historie er like komplisert som Polens historie. Etter krigen tok kommunistene makten i Polen. Michnik er et barn av sovjet-kommunister. Hans bror, Stefan Michnik var en „stalinistisk dommer” i etterkrigstidens Polen og dømte polske patrioter og frihetskjempere til døden. Til svenske medier har han sagt at det „føltes godt” å myrde Polske nasjonalister. Han var involvert i flere politisk motiverte arrestasjoner, rettssaker, fengslinger og / eller henrettelser av et antall polske antikommunistiske krigere og frihetskjempere. Adam Michnik ble selv kommunist-trotskist-aktivist i veldig ung alder. Han ble trotskist fordi han mente at sovjetkommunismen var for lite radikal og for nasjonalistisk. Trotskisme er en kommunistisk politisk retning som oppsto i forbindelse med Leo Trotskijs kritikk av Sovjetunionen og er mer overnasjonal. Trotskister ble særlig innflytelsesrike i Polen etter Stalins død i 1953 da ble det startet oppgjør med stalinismen. Mange Polakker håpet da på friere tider. I juni 1956 begynte arbeidere i Poznan en streik på grunn av dårlige arbeidsforhold og lave lønninger, noe som senere (i 1970, 1976 og 1980) spredte seg til andre deler av landet.

På 1980-tallet samlet det seg en bred antikommunistisk sosial grasrotbevegelse med katolikker på den ene siden, og sosialister og trotskister fra KOR på den andre siden.Polakkene kjempet mot det kommunistiske regimet, og i 1980-årene fikk de større selvstendighet gjennom fagforeningen Solidaritet. I 1989 ble Polen igjen en demokratisk og selvstendig stat. Adam Michnik har gått en lang vei fra å være ung kommunist, for så å bli liberal-katolsk rådgiver til Solidaritetsbevegelsen, og deretter en styrtrik mediemogul, omreisende intellektuell og George Soros hovedmann i Polen.

Det er kjent at George Soros ble milliardær på å gamble mot det britiske pundet og påførte det britiske samfunnet store tap. Han er en global politisk aktør som bruker en del av profitten sin til samfunnsødeleggende virksomhet nær sagt over hele verden. At Soros står sterk over regjering i Polen er mindre kjent i verden. Det er vanskelig å forstå Adam Michniks følelser i forhold til diktatur, fundamentalisme og George Soros. I Polen er det globale markedshegemoniet blitt en form for fundamentalisme. Full pressefrihet ble innført i Polen i 1990. Ifølge rapporten fra SDP-konferansen med tittelen «Eierskap til media i Polen. Presse, radio, landsdekkende fjernsyn» fra 2018, er fjernsynsmarkedet i Polen;

omtrent 30% – polske selskaper  og 70% – utenlandske kringkastere.

Medieeiere i Polen er hovedsakelig selskaper med utenlandsk kapital – vanligvis tyske. Selv om det kanskje ikke er så synlig når det gjelder aviser, ukeblader eller radiostasjoner, med tanke på omfanget av å nå, og også i pressens tilfelle overstiger media med utenlandsk kapital antallet utgaver, i forhold til de selskapene med innenlandsk finansiering. I 2018 var det i alt 60 dagsaviser. Det ble utgitt 460 aviser av sjeldnere-utgivende sort. En undersøkelse fra 2018 viste at prosentandelen av polakkene som leste de største avisene, var som følger: Gazeta Wyborcza 18 prosent, Fakt 14 prosent, Super Express 10 prosent, Dziennik Gazeta Prawna 8 prosent og Rzeczpospolita 6 prosent. Inndelingen av eiere og kapital blant de mest populære dagbladene i Polen var som følger:

Fakt Gazeta Codzienna – eier: Ringier Axel Springer Polska; tysk-sveitsisk.

Gazeta Wyborcza – eier: Agora; polsk.

Rzeczpospolita – eier: Gremi Business Communication; delvis polsk.

Przegląd Sportowy – eier: Ringier Axel Springer Polska; tysk-sveitsisk.

Puls Biznesu – eier: Bonnier Business ; svensk.

Blant de 20 mest kjøpte månedlige bladene i 2019 i Polen var:

  1. Kobieta i Życie – Bauer, tysk
  2. Poradnik 50+ – Bauer, tysk
  3. Dobre Rady – Burda, tysk
  4. Świat Kobiety – Bauer, tysk
  5. Poradnik domowy – Bauer, tysk
  6. Twój Styl – Bauer, tysk
  7. Claudia – Burda, tysk
  8. Retro – Bauer, tysk
  9. Zwierciadło – polsk
  10. Działkowiec – polsk
  11. Cała Ty – Bauer, tysk
  12. Przyślij Przepis Wydanie Specjalne – Burda, tysk
  13. Przyślij Przepis – Burda, tysk
  14. Olivia – Bauer, tysk
  15. Avanti – Bauer, tysk
  16. Wysokie Obcasy Extra – Agora, polsk
  17. Świat Wiedzy – Bauer, tysk
  18. Przepisy Czytelników – Bauer, tysk
  19. Takie jest Życie – Bauer, tysk
  20. Przepis na Zdrowie – Bauer, tysk

 

Det er forståelig at Polen ønsker å begrense utenlandsk eierskap. Den situasjonen man har nå, hvor et tysk selskap eier mye av spesielt det regionale mediemarkedet, er helt unaturlig. Aftenposten har omtalt situasjonen i Polen som kritisk. Michnik gir et helt feil inntrykk av Polen. For Adam Michnik betyr frihet at han og tysk kapital kontrollerer media i Polen. Det er ikke slik polakker forstår frihet. Det er ikke frihet med utenlandsk monopol og mangel på pluralisme. Regjeringen i Polen vil innføre reguleringer som er standard i hele Europa. Lov og rettferdighetspartiet kom til makten i 2015. Da stanset de statlige institusjoner og statlige selskaper sine abonnementer på Gazeta Wyborcza.

Regjeringen trakk annonser – også kunngjøringer om offentlig anbud og informasjon om offentlige tjenester – fra Gazeta Wyborcza og noen utenlandske medier. Noen har mistet ufortjente privilegier. Skrik blir ofte til ramaskrik i media.

Men hva betyr det egentlig? Polakker sier at hvis du ikke vet hva som skjer, handler det om penger. Det handler om store penger fra den polske skattebetaleren. Hvorfor ville Norge forsvare Adam Michniks interesser? Har ikke nordmenn nok problemer med egne medier?

I Norge har vi både offentlige og private medieeiere. Offentlige medieeiere skal ivareta behov som omfatter alle borgere i samfunnet. For privateide mediehus går utviklingen også i retning av økt eierkonsentrasjon. Er norsk presse virkelig fri?

Presse i Norge mottar masse støtte. Reelt er pressen i Norge styrt av myndighetene. Det er naivt å tro at den opptrer helt uavhengig. Michnik påstår at Polens regjeringsparti PiS begynte å innskrenke pressefriheten etter valget i 2015. Da fikk sjefene i de statlige radio- og TV-selskapene sparken.

De fikk sparken i de statlige radio- og TV-selskapene. Adam Michnik sitt problem med det, er at det ikke er han som bestemmer over det. Har Aftenposten også et problem med det?

Svanesang av Adam Michnik om demokrati og mediefrihet for å dekke over sine mørke interesser er spesielt vulgært. Noen liker kanskje ikke PiS-partiet, men de kan ikke annet enn å akseptere at det var dette partiet som vant det demokratiske valget i Polen. Demokrati er ikke bare når nasjonen velger Adam Michnik. Michnik-æraen i Polen er lenge over. Den europeiske unions domstol har avgjort at det å skattlegge publisering av reklame i mediene ikke bryter noen EU-lov.

Det er ikke Adam Michnik som vedtar loven i Polen.

Jerzy Jankowski,

leder i Den Polske Forening i Norge

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here