Jacques Offenbach – Les Contes d`Hoffmann Barcarolle – Belle nuit, o nuit d`amour…
Występują: Agata Marcewicz – Szymańska – sopran Aneta Skarżyński – mezzosopran L’orchestre de chambre des Magiciens de la Musique
Nagranie: kwiecień 2022 Montaż: maj 2022 @ W montażu wykorzystano nagranie z kwietnia 2022 roku oraz zdjęcia archiwalne Paryża z roku 1900 oraz 1896, m.in: * Spectacular Paris during the Expo of 1900 in color! [A.I. Enhanced & colorized] * A Walk in the Park – c.1900 | Bois de Boulogne Paris – AI Enhanced [4k 60 fps]
W nagrodę dla czytających opis – muzyczna ciekawostka związana z operą Offenbacha: *****************************************************************************************
Dnia 11 września 1880 w Opéra-Comique rozpoczęto próby opery „Opowieści Hoffmanna”, zaś 5 października Offenbach zmarł. Instrumentację niedokończonego dzieła powierzono niejakiemu Ernestowi Guiraudowi, skąd inąd znakomitemu muzykowi.
10 lutego 1881 odbyła się prapremiera tejże opery, ale – uwaga – w wersji bez aktu weneckiego, czyli bez nagranej przez Agatę Marcewicz – Szymańską / sopran oraz Anetę Skarżyński / mezzosopran, barcarolii. Ocalałe fragmenty weneckiego aktu dołączono w innych miejscach wspaniałego dzieła, niemal w poprzek zamysłu kompozytora.
Mimo licznych muzycznych niedociągnięć spowodowanych brakiem konsultacji z samym twórcą „Opowieści Hoffmanna” odniosły wielki sukces, zaś echa premiery poszły głośno w szeroki świat. W grudniu 1881 miała miejsce premiera wiedeńska.
Przyjęta z niekończącymi się owacjami sztuka miała być grana do ostatniego widza. Niestety, już podczas drugiego przedstawienia w operze wybuchł pożar. Obfitujący w tragiczne skutki śmierci kilkaset osób spowodował, że sztuka spadał z afisza. Rok później Opowieści Hoffmanna wystawiono w Hamburgu, w Genewie, Budapeszcie, Hamburgu, Nowym Jorku i Meksyku; w 1884 w Berlinie i Lwowie; w 1887 w Brukseli. Wszystko wskazywało na to, iż kiepska passa minęła, jednak zło się tylko przyczaiło, ponieważ w 1887, w trakcie pożaru Opéra-Comique, spłonęły rękopisy partii orkiestrowych wykorzystanych w czasie prapremiery… Oczywiście kolejni mistrzowie odzyskali fragmentarycznie dzieło i to w stosunkowo niedługim czasie, co poskutkowało kolejnymi przedstawieniami, jednakże całymi dekadami mawiało się o fatum wiszącym nad tą operą.